diumenge, 26 de gener del 2014

PER LA SARDENYA - UN DIA AMB L’ESCULTOR PINUCCIO SCIOLA. (2)

PER LA SARDENYA - UN DIA AMB L’ESCULTOR PINUCCIO SCIOLA.  (2)

Del meu tomb per la Sardenya el juny i juliol del 2010.
Continuació.
La trobada amb Pinuccio Sciola .
Em vaig atansar a la persona indicada, dient-li : - Vostè es l’escultor Sciola?, amb el meu italià -sard- català que estava emprant durant tot el viatge, amb un somriure irònic sota el nas va contestar-me que si , i ell em va preguntar d’on era, i jo li va contestar , - com sempre ho feia i ho faig- - De  Barcelona...!!!, i automàticament va dir-me que - Fa molts anys hi vaig viure una temporada, i també a Madrid on hi vaig estudiar...!!!.
Li vaig dir que hom estava fent un tomb per la Sardenya i que m’havien parlat d’ell  i de la seva obra a diferents llocs i que n’estava molt interessat a parlar-hi una estona i si de passada m’ensenyaria la seva obra. Sense pensar-s’ho gaire em va contestar afirmativament i em va fer entrar una mica mes endins de la seva casa- jardí - taller – estudi, on hi havia centenars d’escultures, dibuixos i pintures de tots tipus. Però principalment de les mes característiques de la seva darrera obra, i de la mes recent, la de les pedres sonores.
Llavors de cop i volta , em va començar a parlar en castellà - espanyol, en diuen- gairebé perfecte, i llavors va explicar-me que , també, fa molts anys, apart d’estar a Madrid , va viure a Mèxic, on encara i manté força lligams.   
Mentre m’explicava tot això, sense parar, la primera cosa que va fer, fou portar-me mes endins on hi havia moltissimes escultures, que desprès vaig saber que la majoria eren mostres, proves i prototips, Es va atansar a uns models que semblaven de guix amb tota una sèrie de talls transversals, i passant-hi les mans pel damunt com si fos un xilofon, vaig comprovar ,encantat , que s’escoltava una mena de musica que hi sortia, fou llavors quan entengué el que volien dir les pedres sonores.
La gran pedra que es la Sardenya.
Abans de conèixer a en Sciola , ja havia vist el munt de grans pedres lliures que hi havia per tota la Sardenya i que molts dels seus habitants , sobretot els de les zones mes rurals, les aprofitaven per posar-les als seus jardins i cases, com si fóssim per si mateixes obres d’art que havia fet la naturalesa. Fins i tot un dia parlant amb l’Hectore de Mamoiada, em  va dir que la Sardenya era una gran pedra i per això no hi havia terratrèmols. Aquesta gran pedra i tots el milions de pedres de tots tipus i formes son una de la matèria prima que fa servir Sciola per construir part de la seva obra i per això em va dir frases com que : “La Sardenya es una gran escultura que fem canviar entre tots ...”  i com que havia vist que tenia antigues maquines de pagesia a casa seva i algunes com si fossin escultures per San Sperate, li vaig preguntar perquè? i va dir-me:
“El vertader escultor es el pagès que amb la seva feina i eines canvia el territori...” i es per això que m’agrada col·leccionar maquines i eines de la pagesia i posar-les arreu, com si fos una escultura.   
Les pedres sonores.  
“ No crec que he fet cap descobriment, només que segurament he trobat el so de les pedres , que son mudes...”, amb una frase com aquesta, una de les moltes que em va dir en Pinuccio Sciola, durant les hores que estarem junts, i amb el que m’havia ensenyat, cada vegada entenia mes les pedres sonores que apart de d’altres tipus d’obra, li han donat una gran fama.
Una fama sobre aquest “producte”, - el nom li poso jo – que l’han portat a fer escultures musicals i exposicions monogràfiques arreu, com la que va fer el maig i juny del 2007 al Palazzo della Frumentaria (antic magatzem del gra per la població) de Sassari amb el títol de Litofonie Sciola, referent a la musica de les pedres. Tot això es el que li ha donat la fama de l’home que ha descobert la musica dins de les pedres i ha fet que amb el rosament de les mans o altres pedres esdevinguin objectes o instruments musicals d’una bellesa d’incomparable. Vaig anar comprovant que la musica l’aconsegueix amb els molts talls i les diferents formes que Pinuccio li dona a les pedres que apart de el so també les fan originals.
Continuarà.

Víctor Lluelles i Cardona

Fotos arxiu i/o d’en Víctor Lluelles i Cardona
Aquest mateix article del Víctor Lluelles i Cardona, es va publicar conjuntament per L’Eco de Sitges, el popular setmanari sitgetà que des del 1886 està en versió impresa ( i que aquest 2012 fa 126 anys d’existència).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada